Unikatowy podjazd. Praktyczny, ekologiczny, a może nawet magiczny?
Projektując przestrzeń wokół domu, skupiamy się głównie na tarasie, alejkach oraz doborze roślin. Często zapominamy o podjeździe, a to przecież bardzo ważne miejsce. Jaki powinien on być – praktyczny, ekologiczny, efektowny, stylowy, a może nawet magiczny?
Okazuje się, że podjazd, odpowiednio zaaranżowany, może spełniać wszystkie powyższe kryteria albo większość z nich. Dlatego najczęściej do jego budowy wykorzystuje się kostki lub płyty betonowe oraz dodatki, czyli obrzeża. Prefabrykaty betonowe odznaczają się ciekawym wyglądem, wysoką estetyką i dobrą wytrzymałością, a układane z nich podjazdy wykonuje się w bardzo prosty i szybki sposób. Poza tym bieżąca konserwacja tego typu nawierzchni nie jest czasochłonna. Nie są to jednak jedyne atuty płyt i kostek betonowych.
Praktyczny, czyli jaki?
Podjazd to miejsce, na którym zwykle parkujemy samochód, dlatego musi on posiadać odpowiednie parametry techniczne. Do jego układania nie zaleca się używania płyt i kostek betonowych o grubości mniejszej niż 6 cm. Minimalna grubość prefabrykatów dedykowanych na podjazdy to właśnie 6 cm. Po nawierzchni ułożonej z takich komponentów mogą poruszać się samochody o masie całkowitej do 3,5 tony. Jeśli w założeniu podjazd ma być wykorzystywany przez samochody ciężarowe, to lepiej kupić płyty o grubości 8, 10 lub 12 cm. Przeznaczenie płyt należy sprawdzić w deklaracjach właściwości użytkowych produktu lub skonsultować z fachowcem. Kolejnym ważnym parametrem, który trzeba wziąć pod uwagę aranżując podjazd do garażu, są jego wymiary. Ze względów praktycznych zaleca się, żeby posiadał on szerokość większą niż 3 metry i długość powyżej 6 metrów. To ciut więcej niż minimalne parametry dla miejsca parkingowego, które wynoszą odpowiednio 2,3 oraz 5 metrów. Oczywiście im szerszy podjazd, tym lepiej, bo pozwala na większą swobodę manewrowania samochodem. To zasadniczo najważniejsze warunki, jakie musi spełniać podjazd. Jednak z racji tego, że budujemy go tuż obok domu, liczy się również jego estetyka i wygląd.
W krainie uniwersalnych szarości
Najbardziej uniwersalnym kolorem wybieranym na podjazdy jest szary. Dzięki swojemu neutralnemu charakterowi pasuje on do domu wybudowanego praktycznie w każdym stylu architektonicznym. Świetnie sprawdza się w szczególności przy domach w stylu nowoczesnym, modernistycznym, skandynawskim, ale także klasycznym. W modzie jest nadal układanie podjazdów z wielkoformatowych płyt, takich jak na przykład Polbruk Magna, która występuje w dwóch wymiarach 50×75 oraz 75×100 cm i grubościach 8 lub 10 cm. Poza tym jest dostępna w trzech odmianach szarości: melanżowym nerino, stalowym i bazaltowym oraz w ciepłej mieszance koloru latte. Jeżeli jednak zależy nam na czymś bardziej ekstrawaganckim, to warto zbudować podjazd z płyt Polbruk Extrano. Są one nieco cieńsze i mniejsze niż Magna, mają grubość 7 cm, wymiar 50×50 cm i posiadają wyjątkowo intrygujący wygląd. Dzięki regularnym otworom przypominającym pasy na futrze tygrysa lub kubistyczne kłosy zboża – Extrano po prostu zwraca uwagę i jest spektakularnym sposobem na wykończenie nawierzchni podjazdu. Otwory w Extrano najczęściej wypełnia się piachem lub bardzo drobnym grysem, zwiększając tym samym powierzchnię bioaktywną, a także umożliwiając wnikanie wód opadowych w głąb ziemi. Dobrym pomysłem jest też zastosowanie na podjeździe rozwiązań bardziej ekologicznych czyli płyt betonowych z dużymi otworami, w których można posiać trawę.
Zielony dywan do garażu
Przykładem takich płyt są Polbruk Meba i Greengo. Pierwszą z nich można bardzo często spotkać na parkingach, jednak z powodzeniem sprawdzi się także do budowy nawierzchni przydomowego podjazdu. Meba to płyta o rozmiarze 40×60 cm oraz grubości 8 lub 10 cm, która posiada otwory w kształcie kwadratu. Występuje w trzech kolorach: dwóch szarościach (szary i grafitowy) oraz czerwieni. Ciekawszym rozwiązaniem pod względem designu jest płyta Greengo. Posiada ona kwadratowy kształt, wymiar 40×40 cm oraz okrągłe otwory. Są one połączone między sobą prostymi lub lekko falującymi liniami, co dodaje całości interesującego wyglądu. Greengo występuje w dwóch odcieniach szarości – szarym i grafitowym. Duże otwory w płytach betonowych, oprócz możliwości wypełniania ich grysem lub zasiania w nich trawy, mają jeszcze jedną zaletę. W czasie intensywnych opadów deszczówka wnika przez nie bezpośrednio w glebę, co po pierwsze zapobiega tworzeniu się kałuż na podjeździe, a po drugie – ogranicza konieczność budowy odwodnień liniowych. Wśród kostek ekologicznych, interesującym designem może pochwalić się też kostka Polbruk Ekol. Posiada ona kształt kwadratu o wymiarze 20×20 cm, grubość 8 cm oraz gładką fakturę. Przestrzeń bioaktywną tworzą dystanse pomiędzy poszczególnymi kostkami, które wyznaczają znajdujące się na ich bokach wypustki. Ekol jest dostępna w dwóch stylowych kolorach: szarym i grafitowym, pięknie komponującymi się z wszystkimi kolorami grysu. Zielony podjazd można stworzyć nie tylko przy użyciu ażurowych płyt, ale również układając z nich jedynie pasy, po których będzie poruszał się samochód. Żeby dobrze zaprojektować takie założenie, muszą być one ułożone na szerokość rozstawu kół. Przestrzenie pomiędzy pasami oraz po bokach pasów ułożonych z betonowych prefabrykatów można obsiać trawą. Wiemy już, co to znaczy „praktyczny i ekologiczny podjazd,” ale w jaki sposób dodać mu odrobiny magii?
Elementy dodające stylu, szyku i niepowtarzalnego „klimatu”
Oczywiście dzięki dodatkom, takim jak na przykład obrzeża. Podstawowym zadaniem borderów jest stabilizacja nawierzchni wykonanej z płyt oraz ochrona zieleni nasadzonej w sąsiedztwie podjazdu przed rozjeżdżaniem. Niemniej jednak mogą one pełnić również funkcję dekoracyjną. Dobrym przykładem takiego rozwiązania jest obrzeże Flesz. Posiada ono kształt odwróconej litery „L”, wysokość 30 cm i występuje w trzech kolorach: grafitowym, stalowym i beżowym. W dzień prezentuje się ono dość minimalistycznie, jednak po zapadnięciu zmroku może wyglądać naprawdę magicznie, jeśli pod jego daszkiem zainstalujemy taśmy LED. Zastosowanie obrzeża Flesz z podświetleniem, oprócz efektu dekoracyjnego, ma również znaczenie praktyczne, gdyż dzięki niemu, nocą, podjazd i jego krawędzie będą dla kierowcy lepiej widoczne. Dobrym rozwiązaniem jest również uwzględnienie czujników ruchu, które będą uruchamiać linie świetlne zamontowane w obrzeżach. Innym sposobem na dodanie podjazdowi stylu i elegancji jest wykonanie obrzeży, z których stworzymy rabaty po jego obydwu stronach. Do tego zadania idealnie nadaje się L-ka Tigela. Posiada ona kształt litery „L” oraz dwa kolory – stalowy i grafitowy. Jeśli dwa moduły L-ka Tigela położymy na dłuższym boku i ułożymy z nich prostokąt, to zyskamy idealne ramy dla rabaty. To, co w nich zasadzimy, zależy już od stylu samego domu i pomysłu na ogród.
Podjazd to bardzo ważne miejsce w otoczeniu budynku. Jego nawierzchnia powinna spełniać określone wymogi techniczne i estetyczne, ale może być również miejscem, które będzie prezentować się ciekawie dzięki zastosowaniu interesujących materiałów czy rozwiązań. Budując podjazd warto pamiętać, że może on być jednocześnie praktyczny, ekologiczny i magiczny. To, czy uda się osiągnąć to założenie, zależy jednie od pomysłu, koncepcji projektowej i odpowiedniego doboru materiałów.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Polbruk S.A. – to największy obecnie producent kostki brukowej, płyt betonowych oraz małej architektury w Polsce, stanowi część międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z kluczowych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk znajdują się produkty z segmentów – Kostki i płyty, Architektura oraz rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce. Polbruk SA jest laureatem nagrody Superbrands Polska 2020.