W ostatnich latach na rynku energii elektrycznej dokonały się duże zmiany, a wpływ na ich kierunek miała niewątpliwie polityka Unii Europejskiej, której założeniem jest stworzenie jednolitego rynku i prawa energetycznego. Pierwszymi rezultatami tych działań była liberalizacja polskiego rynku w roku 2007. Jakie korzyści daje zmieniający się rynek odbiorcom biznesowym?
W wyniku liberalizacji rynku energii elektrycznej w Polsce od 1 lipca 2007 roku nabywcy energii elektrycznej uzyskali prawo do zmiany sprzedawcy. Od tego momentu Urząd Regulacji Energetyki rozpoczął prace na rzecz wdrożenia szybkiej i skutecznej procedury zmiany sprzedawcy.
Zmiany na polskim rynku sprzedaży energii
W przeciągu ostatnich kilku lat polski rynek energetyczny odnotował wiele zmian. Z początkiem 2008 r. zostały uwolnione ceny w obrocie energią elektryczną dla odbiorców biznesowych. W 2010 r. weszły w życie zmiany w prawie energetycznym, m.in. wprowadzono obowiązek publicznej sprzedaży energii elektrycznej przez wytwórców. Natomiast w 2013 r. wypracowano między operatorami systemów dystrybucyjnych i sprzedawcami, tzw. generalne umowy dystrybucyjne dla usługi kompleksowej.
W 2013 r. powstał też szeroko komentowany dokument ?Dobre Praktyki Sprzedawców Energii Elektrycznej – czyli czego Klient może oczekiwać od rzetelnego Sprzedawcy?. ?Dobre Praktyki? zostały przygotowane przez Towarzystwo Obrotu Energią, m.in. na podstawie opublikowanego przez Prezesa URE dokumentu. Zapisy będą mogły być stosowane w 2014 roku na zasadach dobrowolności przez sprzedawców, którzy podpiszą stosowną deklarację oraz przejdą proces weryfikacji.
Wymienione działania Urzędu Regulacji Energetyki to kroki w kierunku pełnej liberalizacji rynku energii elektrycznej w Polsce, które z całą pewnością przyczyniły się do rozwoju konkurencyjności. – Wraz ze zmianami rynku energetycznego zmieniają się zachowania odbiorców tego rynku. Widoczny jest wzrost świadomości wśród odbiorców o możliwości zmiany sprzedawcy energii i korzyści za tym idących. Zgodnie z raportem Urzędu Regulacji Energetyki do końca 2013 roku sprzedawcę prądu zmieniło ponad 92 tys. firm ? komentuje Szymon Walkowski, Product Manager Grupy GPEC.
Możliwe korzyści finansowe dla firmy, płynące ze zmiany sprzedawcy energii, pokazuje symulacja poziomu oszczędności przeprowadzona na podstawie rzeczywistych ofert sprzedawców.
Rodzaj przedsiębiorstwa | Liczba pracowników | Grupa taryfowa | Roczne zużycie energii (MWh) | Możliwy do uzyskania poziom oszczędności w skali roku po zmianie sprzedawcy energii |
Mała firma usługowa | 20-30 | C | 100 | 17% |
Średnie przedsiębiorstwo | 150 | C | 1500 | 15% |
Różnice w ofertach poszczególnych sprzedawców mogą pozwolić zatem na pokaźne oszczędności. ? Zgłaszający się do nas klienci biznesowi, jako główny powód zmiany sprzedawcy, podają chęć obniżenia rachunków za prąd. Firm, których właściciele dostrzegają pozytywne aspekty zmian jest coraz więcej, a w niedługim czasie w związku z kończącymi się dotychczasowymi kontraktami przewidujemy kolejną falę zmian sprzedawcy energii przez firmy – informuje Szymon Walkowski z Grupy GPEC.
Wzrost świadomość odbiorców w zmiany sprzedawcy energii, to miedzy innymi efekt standaryzacji współpracy na poziomie klient i sprzedawca, wzrostu bezpieczeństwa transakcji, ale też kampanii społecznych prowadzonych m.in. przez Urząd Regulacji Energetyki, mających na celu edukację klientów w temacie energii elektrycznej.
dostarczył infoWire.pl