EKOlogiczne działania w biznesie
Jaki jest współczesny klient? Czy się zmienił względem poprzednich lat? Bez względu na odpowiedź na te pytania, na pewno trzeba stwierdzić jedno – obecnie klient ma większy dostęp do informacji, może szybko porównywać ceny, zdobywać wiedzę o produktach i wymieniać się doświadczeniami. Obok tego rozwija się także trend dbałości o formę, zdrowie oraz środowisko. Wszystko to sprawia, że konsument zaczyna zwracać jeszcze większą uwagę na podejmowane decyzje – w tym także na to, co nosi. Weryfikuje skąd jest dany przedmiot, z czego został stworzony i w jakich warunkach. Jak odpowiedzieć na te wymagania? Jednym ze sposobów są certyfikaty jakościowe.
Nie jest odkrywczym stwierdzenie, że relacja konsument-marka to (już) nie tylko zakup oferowanych produktów – w tym procesie kryje się mnóstwo innych doświadczeń. Brand powinien wpisywać się w styl życia swoich klientów, dbać o to, co dla nich jest ważne, słowem prezentować podobne wartości. Chociaż konsumenci mają różne upodobania i cechy charakteru to ostatnimi czasy coraz częściej wspólnym mianownikiem staje się troska o środowisko. Less waste, zero waste zyskuje kolejnych zwolenników, a niektórzy są nawet w stanie odejść od pewnych przyzwyczajeń, by w ten sposób nie szkodzić środowisku i przyszłym pokoleniom.
„Zrównoważony rozwój” to filozofia, którą ma na względzie wiele firm, a sposób, w jaki wdrażają to podejście w życie często jest weryfikowany przez klientów. Pod lupę są brane różne kryteria – co to za produkt, z czego jest wykonany, w jakich warunkach – wszystko po to, żeby mieć pewność, że nie zaszkodzi on ani samym kupującym, ani środowisku. Dotyczy to wielu obszarów sektora retail, w tym także branży odzieżowej. Rynek na to wszystko nie może pozostać obojętny – zarówno z górnolotnych (ale bardzo ważnych!) pobudek, jaką jest dbałość o naszą planetę, jak i ze względów szybciej odczuwalnych, tj. ekonomicznych – klienci chętniej wybiorą to, co nie tylko jest modne i w dobrej cenie, ale także bezpieczne dla zdrowia oraz środowiska.
Już możemy zaobserwować działania największych graczy odzieżowych, którzy w swoich kolekcjach stawiają na linie zgodne z naturą. Są także specjalne, niezależne certyfikaty i instytucje – takie jak Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań i Testowania w Dziedzinie Ekologii Tekstyliów i Skóry lub Polski Instytut Włókiennictwa – poddające ocenie dany produkt. Jednym z najbardziej znanych i uznanych certyfikatów jest OEKO-TEX, który jest potwierdzeniem, że odzież jest wolna od substancji szkodliwych, więc ekologiczna i bezpieczna dla zdrowia. Podobną gwarancję daje wykorzystanie bawełny organicznej, czyli bawełny w czystej postaci, która nie ma żadnych szkodliwych substancji, toksycznych chemikaliów, pestycydów lub nawozów chemicznych.
– W Polsce panuje pewne założenie, że za dobrą jakość i ekologiczne produkty trzeba dużo zapłacić. Staramy się łamać ten stereotyp – nie chcemy, żeby nasi klienci musieli wybierać między tym co tańsze, a tym co dobre dla zdrowia i środowiska. Zwłaszcza wśród tak specyficznych produktów, jakimi są ubranka dla dzieci i niemowląt. Dlatego, pozostając przy dyskontowych cenach, udoskonalamy jakość wspomnianej odzieży, wykorzystując bawełnę organiczną. Część oferty KiK uzyskała także certyfikat Oeko-Tex. Każdy z tych produktów został specjalnie oznaczony na etykiecie, by nasi klienci mieli pewność co do swojego wyboru – komentuje Mariusz Kulik, dyrektor generalny sieci sklepów KiK i puentuje: – lista ‚to do’ dotycząca ochrony środowiska i troski o zdrowie jest jeszcze bardzo długa, ale wszystko to składa się z małych kroczków. Dlatego cieszymy się, że w tym obszarze w KiK mamy się czym pochwalić i że zostało to potwierdzone przez rozpoznawalne na świecie certyfikaty.
Certyfikowane produkty można znaleźć we wszystkich z ponad 260 sklepów KiK w Polsce. Sieć prowadzi intensywną ekspansję zakładającą około 60 nowych otwarć w ciągu roku.
KiK Textil Sp. z o. o. to jedna z wiodących sieci detalicznych na rynku europejskim. Pierwszy sklep pod szyldem KiK otwarto w 1994 roku w Düsseldorfie. Od tego czasu sieć sukcesywnie się rozrasta rozwijając działalność w kolejnych krajach. Obecnie marka KiK jest w właścicielem ponad 3 500 sklepów na terenie: Polski, Niemiec, Austrii, Holandii, Czech, Słowacji, Słowenii, Węgier, Chorwacji i Włoch.
KiK Textil Sp. z o. o. oferuje bogaty asortyment, obejmujący wysokiej jakości odzież, biżuterię, dodatki, zabawki oraz tekstylia domowe. Swoją ofertę firma kieruje do osób ceniących modne i markowe produkty w atrakcyjnej cenie.