Budujemy coraz mniejsze domy na coraz mniejszych działkach. Najnowszy „Raport o budowie domów w Polsce” Oferteo.pl
Jak co roku serwis Oferteo.pl przygotował raport na podstawie analizy preferencji budowlanych Polaków. Wyniki tegorocznego badania pokazują, że w 2019 roku budowaliśmy mniejsze domy, na mniejszych działkach niż w poprzednich latach. Zwykle były to budynki parterowe, niepodpiwniczone, z garażem.
Budujemy na niedużych działkach
Wybór oraz zakup działki budowlanej to jeden z pierwszych etapów przedsięwzięcia, jakim jest budowa domu. Według analizy Oferteo.pl, największego polskiego serwisu łączącego poszukujących towarów i usług budowlanych z ich dostawcami, w 2019 roku Polacy budowali domy najczęściej na działkach od 10 do 20 arów. Popularność działek takich rozmiarów co roku nieznacznie rośnie (38% w 2017, 41% w 2018 i 43% w 2019 roku). Często nasze domy stawiane są również na działkach o powierzchni liczącej od 5,1 do 10 arów (31% zapytań).
Odsetek osób, które zdecydowały się na największe działki (ponad 30 arów) zauważalnie spada już od 2017 roku.
Polacy budują coraz mniejsze domy
Badania wskazują, że Polacy budują coraz mniejsze domy. W ubiegłym roku inwestorzy badani przez Oferteo.pl najczęściej decydowali się na budynki o powierzchni użytkowej między 101 a 150 m2. Taki metraż wskazywało aż 42% z nich. Był to więc najczęściej wybierany metraż w 2019 roku, mimo że jego popularność spadła o 9 punktów procentowych w stosunku do roku 2018. Nieduże domy do 100 m2 stawiał co trzeci badany. W tym przypadku widać wyraźny wzrost w stosunku do roku poprzedniego, kiedy to na najmniejsze budynki decydowało się tylko 13% inwestorów. Konsekwentnie spada natomiast zainteresowanie największymi domami powyżej 200 m2, które w 2019 roku stawiało 9% badanych. Rok wcześniej odsetek ten wynosił 12%.
Jeśli chodzi o liczbę pięter, to ponad połowa ankietowanych zdecydowała się na parter z poddaszem użytkowym (55%). 27% postawiło dom parterowy, a 10% – jednopiętrowy. Tegoroczna edycja „Raportu o budowie domów” pokazuje, że piwnice są w nowym budownictwie rzadkością. W ubiegłym roku swój dom podpiwniczyło tylko 9% badanych. W garaż wyposażonych jest natomiast aż 60% nowych budynków.
Bloczek komórkowy i cegła ceramiczna
W 2019 roku firmy budowlane najczęściej otrzymywały zlecenia doprowadzenia budynku do stanu surowego zamkniętego (28% zapytań) lub stanu deweloperskiego (27%). 52% domów powstało w technologii tradycyjnej murowanej z bloczku komórkowego, a 46% – z cegły ceramicznej. Pozostałe 2% zapytań dotyczyło technologii szkieletowej lub kanadyjskiej. To spadek aż o 7 punktów procentowych w stosunku do roku 2018, kiedy to domy z drewna stanowiły aż 9% wszystkich powstających.
– Dominację cegły ceramicznej oraz bloczku komórkowego wśród materiałów budowlanych obserwujemy już od pierwszej edycji „Raportu o budowie domów”. Pokazuje to, jak niechętnie Polacy wyłamują się z obowiązujących już w budownictwie trendów – zauważa Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. W tej tematyce inwestorzy cenią sobie przede wszystkim prostotę oraz sprawdzone rozwiązania.
Dach dwuspadowy
W aż 69% domów, które powstały w 2019, zastosowano dach dwuspadowy. Na drugim miejscu znalazła się technologia wielospadowa, wybrana przez 14% budujących dom. Rzadziej stawiano na dach kopertowy (8%), płaski (5%) oraz jednospadowy (4%).
Do jego pokrycia w 44% przypadków wybierano blachodachówkę. To o 9 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym. Na wzroście popularności blachodachówki straciła dachówka ceramiczna, która spadła z pierwszego na drugie miejsce z wynikiem 39%. 8% inwestorów pokryło dach blachą, 7% –dachówką cementową, a 2% karpiówką.
Metodologia badania
Przedstawione dane pochodzą z analizy ponad 21 tysięcy zapytań ofertowych złożonych w 2019 roku w serwisie Oferteo.pl przez osoby poszukujące towarów i usług związanych z budową domów oraz z badania ankietowego przeprowadzonego w styczniu 2020 roku metodą CAWI na próbie 660 osób, które w 2019 roku budowały dom.
Jak działa Oferteo.pl?
Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.
Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.
O OFERTEO
Oferteo.pl z siedzibą we Wrocławiu to serwis internetowy, którego głównym celem jest ułatwienie dokonywania transakcji handlowych, a w szczególności kontaktowanie potencjalnych nabywców z najlepszymi dostawcami produktów i usług. Platforma istnieje od 2008 roku.
Więcej na www.oferteo.pl